Home

BMR berekenen

Heb jij wel eens een meting laten doen op een sportschool? Dan krijg je een lijstje met jouw BMI, vetpercentage, vet-massa, vetvrije massa, weerstand en lichaamsvocht. Daarnaast vind je ook jouw BMR, daar staat een aantal calorieën. Maar wat betekenen die calorieën en wat is BMR? Lees snel verder om er meer over te weten te komen en te leren wat je met deze gegevens kan doen.

De betekenis van BMR

BMR is de afkorting voor Basal Metabolic Rate. In het Nederlands het basaal metabolisme of helemaal letterlijk vertaald: basale stofwisseling snelheid. Het bijbehorende aantal calorieën (die per persoon verschillend kunnen zijn) heeft jouw lichaam nodig om in rust goed te kunnen functioneren. Dat wil zeggen dat jouw lichaam dat aantal calorieën nodig heeft voor de stofwisseling, ademhaling, bloedsomloop en alle processen die op cel en weefselniveau verder gaan tijdens de rust. Je hebt alleen in de periode dat je slaapt minder calorieën nodig dan de BMR.

Berekenen BMR

Jouw BMR kan berekend worden door het invoeren van bepaalde gegevens in een rekentabel. De gegevens die nodig zijn, zijn geslacht, leeftijd, lengte en gewicht. Laat jij jouw BMR gratis berekenen op het internet? Dan neemt hij gegevens zoals spiermassa niet mee. Een meting op een sportschool of door een sportarts is dus betrouwbaarder. Op de sportschool gaf de meting bij mij bijvoorbeeld aan dat mijn BMR 1432 Kcal is en online 1378 Kcal. Heb jij meer spiermassa? Dan verbrand jouw lichaam (ook in rust) meer calorieën.

Je kan jouw BMR laten berekenen op verschillende websites. Onder andere op deze site. Probeer de sites gerust uit en kijk of het BMR wat wordt berekend ook overeenkomt met elkaar.

bmr berekenen

Hoe kan je BMR gebruiken?

Heb je het berekend, dankzij internet of dankzij een meting bij een sportarts of op een sportschool? Maar wat kan je er eigenlijk mee? Met dit aantal calorieën kan je berekenen wat jouw minimale behoefte aan calorieën is. Jouw BMR is ongeveer tweederde van jouw benodigde caloriebehoefte. Als jouw energieopname even groot is als de totale energiebehoefte dan behoud je hetzelfde gewicht. Is jouw energieopname groter dan de totale energiebehoefte dan noem je dat een positieve energiebalans. Bij een positieve energiebalans kom je aan in gewicht.
Bij een negatieve energiebalans is er sprake van een energietekort en dan zal je afvallen.

Afvallen

Om gezond en verantwoord te kunnen afvallen is het belangrijk dat je weet wat jouw BMR is. Ook tijdens het afvallen moet je zorgen dat je minimaal zoveel calorieën per dag binnen krijgt. En eigenlijk meer omdat je beweegt en sport. Jouw lichaam heeft die calorieën nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Daarbij is het beter om geen crashdieet te volgen waarmee je zo snel mogelijk kilo’s kwijt raakt. Daarmee komen de kilo’s er namelijk, als je weer “normaal” gaat eten, net zo snel weer aan. Krijg je te weinig calorieën binnen dan komt jouw lichaam in een overlevings- of spaarstand. Dat wil zeggen dat jouw lichaam zuiniger aan gaat doen met de energie die je binnen krijgt en dat extra energie eerder opgeslagen wordt als vet zodat jouw lichaam een soort “energievoorraad” opbouwt. En dat is nou net niet de bedoeling als je af wil vallen.

Een plateau bereikt?

Als je genoeg vetreserves hebt zal je lichaam eerst die reserves aanspreken voordat je in de spaarstand gaat. Zit je op een plateau en val je niet af? Bekijk dan ook eerlijk álle calorieën die je binnen krijgt. Gezonde voeding zoals avocado en noten bevatten bijvoorbeeld wel een hoop calorieën die je mee moet tellen net als drinken dat je binnen krijgt, denk aan een koffie met siroop bij een koffietentje.