Alles over het metabolisme (de stofwisseling)

Om te weten wat het basaal metabolisme precies is, is het handig om de betekenis van de verschillende onderdelen te weten te komen. In deze blog gaan we dieper in op de betekenis van het woord metabolisme oftewel stofwisseling. Als je interesse hebt in voeding en gezondheid heb je het woord waarschijnlijk al vaak voorbij zien komen, maar wat betekent het nou eigenlijk?

Metabolisme, de betekenis

Metabolisme, ook wel de stofwisseling genoemd, is de wijze waarop het lichaam calorieën omzet in energie. Het verteren van het eten dus. De snelheid en manier waarop dat gebeurt is niet bij iedereen hetzelfde. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de snelheid waarop de calorieën omgezet worden in energie. Bepaalde factoren kan je niet beïnvloeden maar er zijn ook zeker onderdelen die je wel kunt beïnvloeden om een snellere stofwisseling te krijgen. Over de factoren die je wel kunt beïnvloeden kan je onder het volgende kopje lezen. De factoren die je niet kunt veranderen zijn jouw geslacht, leeftijd, lengte maar ook jouw hormoonhuishouding en bepaalde erfelijke factoren kunnen een rol spelen.

Het versnellen van de stofwisseling

Zoals je eerder hebt kunnen lezen zijn er bepaalde factoren die je kunt beïnvloeden om jouw metabolisme of hormoonhuishouding te versnellen.
De eerste factor is beweging. Wij zullen eerst uitleggen waar jouw lichaam de energie uit calorieën voor gebruikt.
Een deel van de energie die uit calorieën komt wordt door het lichaam gebruikt om bepaalde processen op gang te houden. Denk bij deze processen onder andere aan het zorgen voor een goede lichaamstemperatuur, het rondpompen van bloed door het lichaam, groeien van haar en nagels en herstel van het lichaam bij bijvoorbeeld spierpijn, wondjes of een griepje. Een ander percentage van de energie wordt gebruikt voor lichaamsbeweging. Iedereen verbruikt standaard energie bij het lopen, staan, doen van huishoudelijke taken en het boodschappen doen. Je kunt jouw stofwisseling versnellen door naast de normale beweging die je krijgt op een dag ook nog extra te bewegen. Dit kan je doen door te sporten maar ook alle tijd die je extra fietst, loopt of op een andere manier beweegt telt mee.
De tweede factor is het creëren van spiermassa. Het kost jouw lichaam veel meer energie om de spiermassa in stand te houden dan om vet in stand te houden. Heb jij veel spiermassa? Dan verbruikt jouw lichaam veel meer energie, zelfs in ruststand! Het is dus een goed idee om regelmatig aan krachttraining te doen!
Let wel op! Als je te weinig eet of/en te veel sport gaat je stofwisseling langzamer werken.

Stofwisselingsziekten

Er zijn ook veel mensen die een stofwisseling hebben die niet werkt zoals hij hoort te werken. Bij sommige mensen werkt hij te snel en bij sommige mensen juist weer te langzaam. Dit kan te maken hebben met de hormonen die de stofwisseling regelen. Het kan ook zo zijn dat deze problemen vallen onder een bepaalde stofwisselingsziekte. Veel stofwisselingsziekten zijn aangeboren en sommige zijn ook erfelijk. Bij veel stofwisselingsziekten is er bepaald enzym niet of nauwelijks aanwezig in de lichaamscellen. Er zijn maar weinig stofwisselingsziekten die te behandelen zijn. Als er een behandeling mogelijk is, dan bestaat het vaak uit het volgen van een dieet, een orgaantransplantatie of een behandeling met specifieke medicijnen. Als er geen behandeling mogelijk is overlijdt de patiënt meestal vroegtijdig door ernstige beperkingen en verschijnselen.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *