Heeft de stofwisseling een invloed op afvallen?

Diet Starter PackWaarschijnlijk heb je het al vaker om je heen gehoord. Mensen die lastig afvallen geven hun trage stofwisseling de schuld. En mensen die juist van alles lijken te kunnen eten zonder aan te komen zeggen dat ze dat te danken hebben aan een snelle stofwisseling. Maar is dit ook echt zo? Wat is de rol die het metabolisme heeft tijdens het afvallen? En kan je de snelheid van de stofwisseling zelf beïnvloeden door bijvoorbeeld voeding of training? Of is het de invloed van de stofwisseling op het afvallen maar een mythe?

 

 

Wat is metabolisme (stofwisseling)

De stofwisseling wordt ook wel het metabolisme genoemd. Dit is de een serie van chemische reacties in jouw lichaam die twee verschillende functies heeft. De eerste functie is dat er stoffen die zich bevinden in het lichaam (ook wel biomoleculen genoemd) worden opgebouwd met behulp van energie (anabolisme). De tweede functie is dat er stoffen die zich bevinden in het lichaam worden afgebroken waarbij energie vrijkomt (katabolisme). Om dit te kunnen doen verbrand het lichaam energie (calorieën).
Het lichaam verbrandt calorieën op verschillende momenten.
– Tijdens sporten
– Tijdens dagelijkse bezigheden
– In rust (de hoeveelheid calorieën die dan verbrand worden noem je BMR)


Kan je de snelheid van de stofwisseling beïnvloeden?

Er zijn verschillende factoren die de snelheid van de stofwisseling bepalen. Sommige van deze factoren kan je niet beïnvloeden, die zijn aangeboren (nature). Er zijn ook factoren die je wel kan beïnvloeden, die hebben te maken met de omgeving (nurture). Laten we als voorbeeld eens kijken naar het BMR, de energie die jouw lichaam verbruikt om goed te kunnen functioneren in een rusttoestand.

De factoren die je niet kan beïnvloeden:

  • Lengte
  • Leeftijd
  • Genen

De factoren die je wel kan beïnvloeden:

  • Spiermassa
  • Gewicht

Metabolisme en spiermassa

Helaas heb je op veel factoren geen invloed als het gaat om het versnellen van de stofwisseling. Wil je afvallen en er tegelijkertijd voor zorgen dat jouw lichaam ook tijdens rustmomenten meer calorieën verbrand? Dan is er één belangrijke factor die je kan beïnvloeden, en dat is jouw spiermassa. Spiermassa heeft namelijk, ook in rust, energie nodig om te kunnen blijven bestaan. Doe je regelmatig aan krachttraining of andere sporten waarbij je meer spiermassa creëert? Dan verbrand je dus ook in rust meer calorieën.


Valt overgewicht te wijten aan een trage stofwisseling?

Het is een feit dat overgewicht voor de meeste mensen niet allemaal te wijten is aan pech, een trage schildklier of aan andere onverklaarbare, oncontroleerbare externe factoren. Als je meer energie (calorieën) eet dan dat het lichaam verbruikt zal je aankomen, andersom zal je afvallen.

Waarom is afvallen voor veel mensen zo moeilijk?

Het lichaam zal bij een gebrek aan voedsel honger voelen. Als reactie op die honger wordt het BMR lager. Het lichaam zal na verloop van tijd minder calorieën gaan verbranden in de rusttoestand.

Heeft het metabolisme een invloed op afvallen?

Het metabolisme heeft zeker een invloed op afvallen en aankomen. Er zijn veel factoren die bepalen of jouw BMR hoger of lager is. Tijdens het afvallen wordt jouw BMR lager omdat jouw lichaam het gebrek aan voedsel als honger voelt. Er is eigenlijk tijdens het afvallen één belangrijke tool waarmee je jouw BMR kan verhogen, dat is krachttraining. Door het creëren van spiermassa verbrand je meer calorieën in de rusttoestand. Het belangrijkste tijdens afvallen blijft nog altijd dat je minder calorieën binnen moet krijgen dan dat je gebruikt. Dit kan je doen door minder calorieën te eten en door meer energie te gebruiken door te sporten. Hierdoor zal jouw lichaam de energie halen uit de vetreserves die opgeslagen zijn in jouw lichaam.

Interessant weetje

Slanke mensen zijn over het algemeen actiever tijdens dagelijkse bezigheden dan mensen met overgewicht. Zelfs tijdens niet-bewegingsactiviteiten zijn ze toch in beweging. Of deze neiging om meer te bewegen aangeboren of aangeleerd is, is onzeker. Wel is het zo dat het iedere dag honderden calorieën kan aftrekken!


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *