Waarom is krachttraining zo belangrijk als je wilt afvallen?

krachttraining

Al jaren zijn mensen bezig met de vraag wat er nou belangrijker is als je wilt afvallen. Is dat nou voeding of beweging? Natuurlijk is een combinatie van deze twee elementen het beste. Het is alleen wel zo dat voeding een ander effect heeft op jouw BMR (het aantal calorieën dat jouw lichaam verbrandt) dan krachttraining. Waarom is krachttraining zo belangrijk als je wilt afvallen? Het ene zorgt ervoor jouw BMR hoger wordt, het ander zorgt ervoor dat jouw BMR lager wordt. Hoe dit kan lees je in deze blog.


Basisregel om af te vallen

Afvallen is eigenlijk niets meer dan minder energie binnen krijgen dan dat jouw lichaam gebruikt. Met energie wordt in dit geval calorieën bedoeld. Krijg je minder energie of calorieën binnen dan dat jouw lichaam gebruikt, dan zal jouw lichaam energie gaan halen uit de vetreserves. Hierdoor zal je vet gaan verliezen. Heel weinig gaan eten en heel veel gaan sporten dan maar? Dat is zeker niet verstandig! Jouw lichaam heeft wel degelijk energie en voedingsstoffen nodig! En na het sporten heeft jouw lichaam rust nodig om weer volledig te kunnen herstellen. Het is dus belangrijk om gezond te eten (en zeker niet te weinig) en regelmatig te sporten (maar jouw lichaam ook tussendoor voldoende rust te geven).

Afvallen en BMR

BMR is het aantal calorieën dat jouw lichaam verbrandt in rusttoestand. Op sommige factoren die het BMR beïnvloeden heb jij zelf geen invloed. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, hoe ouder je wordt hoe lager jouw BMR (dus hoe minder energie jouw lichaam nodig heeft om het lichaam goed te laten functioneren in rusttoestand). Ook lengte is een factor waar je zelf geen invloed op hebt. Een aantal andere factoren kan je wel zelf beïnvloeden. Deze factoren zijn gewicht, training en voeding. Hoe dat werkt lees je onder de volgende kopjes.

Het effect van training op jouw BMR

Met training kan je jouw BMR beïnvloeden. Het maakt wel verschil op welke manier je aan het trainen bent. Met cardio zal je vooral vet verbranden en minder focussen op spieren opbouwen. Hierdoor zal je lichaamsgewicht minder worden en je zal niet heel veel meer spiermassa kweken. Met cardio zal jouw BMR lager worden, jouw lichaam heeft minder energie nodig om het lichaam goed te laten functioneren in rusttoestand.
Doe je veel aan krachttraining? Dan zal jouw BMR juist hoger worden! Jouw lichaam verbrandt meer calorieën om het lichaam goed te laten functioneren in rusttoestand. Hoe dat werkt? Dat lees je verder in deze blog.


Voeding en het effect op jouw BMR

Door het aanpassen van jouw voedingspatroon kan je afvallen of juist aankomen. Laten we er even van uit gaan dat je afvalt. Bij een lager lichaamsgewicht zal jouw BMR lager zijn. Jouw lichaam heeft dan minder energie nodig om het lichaam goed te laten functioneren in rusttoestand. De kunst van het afvallen is dat je een hoger BMR hebt (dus dat jouw lichaam meer energie nodig heeft in rusttoestand) en dat je ondertussen wel een lager lichaamsgewicht krijgt. Hoe je dat voor elkaar krijgt lees je onder het onderste tussenkopje.

Waarom is krachttraining zo belangrijk als je wilt afvallen?

Door krachttraining bouw je meer spiermassa. Spiermassa verbruikt veel energie om te kunnen blijven bestaan, ook wanneer je aan het rusten bent. Dit is de reden waarom jouw BMR hoger wordt wanneer je meer spiermassa hebt. Als je af bent gevallen (en dus een lager lichaamsgewicht hebt) of aan het afvallen bent maar door krachttraining wel meer spiermassa hebt, kan het toch zo zijn dat je meer energie (dus calorieën) verbrandt in rusttoestand. Dit ondanks het feit dat jouw BMR eigenlijk zou dalen als jouw lichaamsgewicht lager wordt.