Zorg zelf voor een hoger BMR

hoger BMR

 

Sommige mensen geven de schuld van hun overgewicht aan hun stofwisseling. De stofwisseling wordt ook wel het metabolisme genoemd. Maar wat is hier nou van waar? Is het onzin of zit er een kern van waarheid in? In deze blog kun je meer lezen over de invloed het lichaam heeft op het basaal metabolisme en of je er zelf ook invloed op kunt uitoefenen. EEn hoger BMR kan je namelijk ook zelf in de hand hebben.

spiermassa

Wat is het basaal metabolisme?

Het basaal metabolisme is eigenlijk de hoeveelheid energie die jouw lichaam nodig heeft om normale lichaamsfuncties te laten plaatsvinden. Die energie komt uit het verbranden van een bepaalde hoeveelheid calorieën. De normale lichaamsfuncties zijn bijvoorbeeld de hartslag voor een goede bloedcirculatie, het zorgen voor een goede lichaamstemperatuur, de spijsvertering en andere processen in het lichaam.

Welke oorzaken zijn er voor een hoger of lager metabolisme?

Ieder persoon heeft een ander basaal metabolisme. Een ander aantal calorieën wat een lichaam nodig heeft in rusttoestand om normale lichaamsfuncties te laten plaatsvinden.

Het basaal metabolisme wat iemand nodig heeft hangt af van een aantal punten. Hier leest u de punten waar u zelf geen invloed op kunt uitoefenen:

  • Geslacht: Mannen hebben vaak meer spiermassa. Voor het behoud van de spiermassa heeft het lichaam meer calorieën nodig.
  • Leeftijd: Ben je ouder dan 30? Dan daalt het metabolisme. Dat wil zeggen dat de spijsvertering langzamer werkt en de voedingsstoffen langzamer worden opgenomen in het lichaam. Hierdoor slaat het lichaam vetten sneller op in het lichaam en val je ook minder snel af.
  • Lengte: Hoe langer een persoon is, hoe hoger de BMR.

Hoe kan ik zelf zorgen voor een hoger basaal metabolisme?

Hoe kan je er nou zelf voor zorgen dat jouw lichaam meer calorieën verbrand in rusttoestand, waardoor ook het basaal metabolisme omhoog gaat? Er zijn een paar punten waar u zelf invloed op kunt uitoefenen:

  • Gewicht: Personen met een hoger gewicht hebben meer calorieën nodig voor het plaatsvinden van de lichaamsfuncties.
  • Temperatuur: In landen met een tropisch klimaat of in landen waar het erg koud is, hebben mensen een hogere BMR. In rust moet het lichaam dan meer moeite doen om de temperatuur te reguleren. Om het lichaam te verwarmen of juist af te koelen. En daar is weer meer energie voor nodig (of meer calorieën).
  • Sporten en bewegen: Mensen die actief zijn hebben een hogere BMR. Dat klinkt misschien gek. Want BMR is toch het aantal calorieën wat jouw lichaam nodig heeft in de rust? Klopt! Maar sport en beweeg jij veel? Dan heb je een grotere spiermassa nodig. En jouw spiermassa heeft zelfs als je rust neemt energie nodig om te kunnen blijven bestaan.